Keresés ebben a blogban

2017. május 11., csütörtök

Rozskovászos fehér kenyér,alaprecept fázisfotókkal





Ebben a bejegyzésemben  bemutatom nektek lépésről lépésre hogyan készítem  az egyszerű kovászos kenyeret,alapreceptet.
Remélem sokatoknak megegyszerűsíti a munkáját,hasznosnak találjátok.

Hozzávalók:

50 dkg kenyérliszt
20 dkg vadkovász teljes kiőrlésű rozsból,természetesen lehet más is 
300-320 ml langyos víz (én 320 ml-t használtam)
10 gramm só
egy evőkanál olaj a hajtogatáshoz


Elkészítés:

1. lépés

Egy tálba vagy a gép üstjébe szitálom a lisztet,ráöntöm a langyos vizet,kézzel arányosan elkeverem.Letakarom étkezési fóliával , minimum fél órán át meleg helyen pihentetem. (autolizálás)



2. lépés

Hozzáadom a kimért,20 dkg kovászt és megkezdem a dagasztást.Gépet használok,5-7 percig egyes fokozaton,3 percet kettes fokozaton dagasztom ,majd hozzá adom a sót és két perc alatt készre dagasztom.A tészta lágy lesz,de nem ragad.A tálamba egy kanál olajat csorgatok,kézzel szétkenem,majd az olajos kezemmel kiveszem a tésztát az üstből és a tálba teszem 30-40 percre letakarva pihenni.


3.lépés

Megkezdem a sziromhajtogatást.Hideg ,vizes kézzel megfogom a tésztát és felfelé nyújtom ameddig engedi,majd visszahajtom.Ezt körös-körbe elvégzem,ez általában tíz mozdulat,de lehet kevesebb is,amíg a tészta engedi. Megfordítom, és letakarva megint pihentetem 30-40 percen át.










4.lépés

Fél óra után már kezd feszesedni.Nincs szükség sziromhajtogatásra,egyszerű hajtogatást végzek el,akár egy tepertős pogácsán.

Egy leheltnyi lisztet szórok a pultra,kézzel óvatosan kilapolgatom.



Kicsit belisztezem a kezemet és megkezdem a hajtogatást.A tésztát a két kezemmel kicsit magam felé húzom majd ugyanazzal a mozdulattal ráhajtom a másik felére.


 Most az alsó részét hajtom rá az előző hajtásra.



 Balról jobbra finoman meghúzom  és ráfektetem a tésztára.


 Most ugyanazt csinálom,csak jobbról balra húzom meg és ráfektetem az előző hajtásra.


Visszateszem a tálba,letakarom és megint pihentetem 30-40 percen át.

 5.6.7.lépés

A fent leírtak szerint háromszor hajtogatom meg 30-40 perces időközönként.Természetesen nyáron,a nagy melegben lerövidítek minden időt,a végső kelesztés ideje is csökkenni fog.
A harmadik hajtogatásnál már szép paplanos lesz a tésztám.

8.lépés

Az utolsó hajtogatás után ismét pihentetem a tésztát fél órán át.

9.lépés

A tésztát enyhén lisztezett felületre borítom,és óvatosan megformázom veknire vagy cipóra.


10.lépés

A megformázott tésztát lisztezett konyharuhával bélelt szakajtóba fektetem fejjel lefelé,varratoknál összecsipkedem ha nem sikerült túl jól a formázás.Meghintem liszttel,betakarom a konyharuha lelógó részeivel és hagyom kelni meleg,huzatmentes helyen 1,5-2 órán át.




Ha csíkos mintázatot szeretnék a kenyeremnek,nem teszek konyharuhát a szakajtóba,hanem kiszórom teljes kiőrlésű,kukorica,vagy rizsliszttel.
A tésztának duplázni kell,ujjpróbával tudok meggyőződni arról,hogy meg-e kelt  kellő képen a tészta.
Ezen kívül szakadni kell a varratnál a tésztámnak.


  11.lépés

Időközben a sütőmet 250 fokra melegítem elő.Most forróvasban sütöm ki,de természetesen sütőkövön és sütőlemezen is szoktam.A megkelt tésztát lisztezett bevető lapátra borítom,tetszőlegesen bevágom egy zsilettpengével.Most így vágtam be:



12.lépés

A tésztát óvatosan,hogy meg ne égessem magamat,átteszem a forró vasba,lefedem és rácsukom a sütő ajtaját.10 percig sütöm 250 fokon légkeveréssel,majd további 30 percig 220 fokon légkeverés nélkül.Csodás színű,illatos kis veknit kapok,amit rácson hagyok kihűlni mielőtt megvágom.

Sikeres elkészítést és jó étvágyat kívánok!







"Csinálj minden nap valami olyat, ami boldoggá tesz, hogy a lélek szeressen benned lakni."

19 megjegyzés:

  1. Szia , azt mond meg légy szíves , mitől lesz ilyen szép buborékos , levegős?
    Köszönöm :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia. A jó és erős kovász, jó liszt és a türelem :) Sok sikert!

      Törlés
  2. Attól, hogy pontosan úgy csinálsz mindent, ahogy le van írva.... tökéletes útmutatás... A magam részéről végtelenül hálás vagyok.... köszönöm! :)

    VálaszTörlés
  3. Kedves Editke!Ha nagyobb kenyeret szeretnek elkesziteni,mindennek a duplajat vegyem?Vagy milyen aranyban noveljem a hozzavalokat?

    VálaszTörlés
  4. Sokszor végig néztem, majd leírtam, holnap elkezdem.

    VálaszTörlés
  5. Kedves Edit!

    Lehet buta kérdés, de számít az hogy ennél a receptnél nem kell előző este elő tésztát készíteni?

    VálaszTörlés
  6. Természetesen készíthetsz kovászt előző este is ami reggelre beérik, de használhatod a hűtőből is, ha még aktív és nem éhezik, vagyis max, két napja volt etetve. Persze legjobb a friss, aktív kovász.

    VálaszTörlés
  7. Szia Kedves Editke!
    Böngészés közben akadtam az"oldaladra",csodálattal nézegetem a "műveidet",közben majd ki csordul a nyálam....Azonnal átküldtem a Feleségemnek ezt az oldalt,s elmentettem,remélem nem tűnik el.Gluténmentesen igyekeztem sütni Magamnak,pl:Szafis kenyérlisztek,de annyira megdrágították,hogy már nem bírom megvenni.Pár napja azt hallottam,hogy a kovásszal készült kenyérke "feldolgozza" a glutént,s nem olyan ártalmas.Szerinted ez Igaz lehet ? Nagyra értékelem azt a "nemes gesztust",hogy igyekszel a tapasztalataid átadásával másoknak is segíteni.....További sok sikert és kitartást az igényes munkádhoz...... Hogy lehet Téged bejelölni a Facebook-on? Üdvözlettel : Vass Nándi - Fűr /Rúban/ községből.....

    VálaszTörlés
  8. Editke! A 10.lépés után mehet hűtőbe egy éjjelre?

    VálaszTörlés
  9. Én a hajtogatás helyett kicsit gyurom a tésztát, így is jó? A kenyér kicsit tömött,de jó izu.

    VálaszTörlés
  10. Szia. En most kezdtem az ipart😁most erlelem a kovaszom es mar nagyon varom hogy belevagjak. Azt lattam par helyen hogy suteskor beleteszik formaba es letakarjak. Hat nekem csak pataki talam van. Vajon abban is jo lesz? Koszonom es tovabbi ilyen szuper kenyereket kivanok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Pataki-tál nagyon jó, igen ha bele teszed a kenyeret, a tetejét is ráteszed. A kenyér szép lesz, mert a kenyérből a víz gőzt képez, és nem távozik el, ettől lesz szép kérges a héja, és lyukacsos a bélzete. Nekemes Pataki-tálam volt régebben, de elrepedt, most szintén van kerámia tálam kenyérsütésre, de nem Pataki. Sajnos az oldal már legalább egy éve inaktív, csak recepteket találsz, meg hát ha egy-egy receptnél olvasgatsz abból is sokat lehet tanulni. Üdv

      Törlés
    2. Boribon Szia!Szeretném kérdezni ha kenyeret sütök akkor miért lesz tömör és kemény a héja?Kerámia tálban sütöttem.

      Törlés
  11. Szia! Nekem nincs lég keveréses sütöm, légyszives írd le nekem, akkor meddig süssem, és tegyek e be vizet? Köszönöm meg tisztelő válaszod.

    VálaszTörlés
  12. Adósságkonszolidációs kölcsönt, fedezetlen hitelt, üzleti hitelt, jelzáloghitelt, autóhitelt, diákhitelt, személyi kölcsönt, kockázati tőkét stb. Magánhitelező vagyok, cégeknek és magánszemélyeknek nyújtok kölcsönt alacsony és ésszerű 2%-os kamattal. E-mail: christywalton355@gmail.com

    VálaszTörlés